Translate

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2013

Μπαρμπαθωμάς: Ένα άγνωστο ναυάγιο, σε βάθος 87 μέτρων, αποκαλύπτεται








O Μπαρμπαθωμάς… ναυάγησε

Ιστορικές Φωτογραφίες: Αρχείο οικογένειας Ξηραδάκη
Φωτό ναυαγίου: Ελένη Τσουροπούλου
Κείμενο Κώστας Θωκταρίδης - Άρης Μπιλάλης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΗΚΕ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ 11 ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΓΕΩΔΡΟΜΙΟ

Κοντά στο φάρο Αγκάλιστρο της Μακρονήσου ένα ναυάγιο αποτέλεσε πρόσφατα στόχο της καταδυτικής ομάδας των Κ.Θωκταρίδη, Γ.Βασιλάτου και Ε.Τσουρουπούλου, οδηγώντας στην αποκάλυψη ενός ναυαγίου ιδιαίτερης ομορφιάς και με πλούσιο παρελθόν. Το μότορσιπ ΜΠΑΡΜΠΑΘΩΜΑΣ έχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία καθώς είχε ναυπηγηθεί το 1915 στην Αγγλία ως αποβατικό τύπου X-lighter για τις ανάγκες των συμμαχικών αποβάσεων στην Καλλίπολη.

Μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου τα σκάφη αυτά κρίθηκαν ως πλεονάζοντα και εκποιήθηκαν. Το 1929 ο κρητικός έμπορος Στ. Γιαλεράκης αγόρασε ορισμένα σκάφη αυτού του τύπου και τα μετέτρεψε σε φορτηγίδες. Ένα από αυτά, το ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Γ., πουλήθηκε το 1953 στον Ξενοφώντα Ξηραδάκη που μαζί με τους γιούς του εργαζόταν σε ανελκύσεις ναυαγίων. Το πλοίο μετασκευάστηκε σε συνεργείο ανέλκυσης ναυαγίων και μετονομάστηκε σε ΚΑΠΕΤΑΝ ΞΕΝΟΦΩΝ. Σε αυτό είχαν τοποθετηθεί δυο φορτωτήρες, ένας στην πλώρη του που είχε ανυψωτική ικανότητα 30 τόνων και ένας των 5 τόνων στην πρύμνη του.

Στις 23 Σεπτεμβρίου 1972 το πλοίο, με κυβερνήτη τον Μιχαήλ Ξηραδάκη, εργαζόταν στην ανέλκυση του 148 τόνων πετρελαιοκίνητου ΜΑΡΑΘΟΚΑΜΠΟΣ που είχε βυθιστεί τον Ιούνιο του 1971 σε βάθος 32 οργιών κοντά στο φάρο Αγκάλιστρο της Μακρονήσου.

Κατά τη διαδικασία ανύψωσης ενός πλωτήρα βάρους 3-4 τόνων μέσα στο κύτος, το σκάφος άρχισε ξαφνικά να διατοιχίζεται με αποτέλεσμα να αποκοπεί το συρματόσχοινο και ο πλωτήρας να πέσει μέσα στο κύτος. Από την πτώση του δημιουργήθηκε ρήγμα στον πυθμένα, από το οποίο και άρχισε εισροή υδάτων η οποία δεν στάθηκε δυνατόν να αντιμετωπιστεί από τις αντλίες με αποτέλεσμα το πλοίο να πάρει κλίση και να βυθιστεί μισή ώρα αργότερα.

Το ναυάγιο του ΜΠΑΡΜΠΑΘΩΜΑΣ αποτελεί σήμερα ένα καταδυτικό προορισμό με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το σκάφος στέκεται όρθιο στο βυθό, σε βάθος ογδόντα επτά μέτρων, με τον τριποδικό γερανό να παραμένει στη θέση του κατάπλωρα. Ένα δίχτυ ανεμότρατας έχει πιαστεί στον ιστό και κυμματίζει παρασυρόμενο από τα θαλάσσια ρεύματα. Η θαλάσσια φύση έχει καλύψει το ναυάγιο που αποτελεί φιλόξενο τόπο για λογίς θαλάσσιας ζωής. Η καλή κατάσταση του ναυαγίου σε συνδιασμό με την εξαιρετική ορατότητα που χαρακτηρίζει την περιοχή προσφέρουν στους αυτοδύτες μια ξεχωριστή εμπειρία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

WW2 Wrecks welcomes and encourages readers to comment and engage in respectful conversation about the content posted here.
We value thoughtful, polite and concise comments that reflect a variety of views.