Translate

Παρασκευή 13 Ιουνίου 2014

Δύτες έλυσαν το μυστήριο του χαμένου υποβρυχίου


Το γερμανικό υποβρύχιο U-26 χάθηκε 100 χρόνια πριν και η τύχη του παρέμενε ένα μυστήριο μέχρι πρόσφατα, όταν ομάδα Φινλανδών αυτοδυτών ταυτοποίησε το ναυάγιο, το οποίο θεωρείται ότι είναι το καλύτερα διατηρημένο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Το U-26 είχε αποκτήσει μυθικές διαστάσεις, τόσο γιατί είχε βυθίσει τέσσερα ρωσικά πολεμικά, μεταξύ των οποίων και το θωρηκτό "Παλλάδα", χωρίς επιζώντες, όσο και γιατί ήταν ένα "νέο όπλο" για την κοινή γνώμη της εποχής.



Το υποβρύχιο εξαφανίστηκε χωρίς ίχνη τον Αύγουστο του 1915 μαζί με τα 30 μέλη του πληρώματός του και εντοπίστηκε κατά τύχη πέρσυ σε πολυσύχναστο μπογάζι της Βαλτικής.
 

Η ταυτοποίησή του έγινε πριν από λίγες ημέρες, βάζοντας έτσι τέλος σε ένα μυστήριο εκατό ετών. 


Δορυφορικοί χάρτες της Γης σε πραγματικό χρόνο - Η Google εξαγόρασε και τη Skybox


Πέμπτη 12 Ιουνίου 2014

Ο στρατιώτης που πολέμησε σε τρεις στρατούς κατά τον Β' Παγκόσμιο


Μια μάλλον ασυνήθιστη ιστορία, από τα χρόνια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όχι όμως και η μοναδική αντίστοιχη είναι η περιπέτεια ενός νεαρού -τότε- Κορεάτη, ο οποίος βρέθηκε να πολεμάει με τρεις διαφορετικούς στρατούς, αρχικά με τους Ιάπωνες, στη συνέχεια με τους Σοβιετικούς και στο τέλος με τους Γερμανούς, πριν συλληφθεί λίγες μέρες μετά την απόβαση στη Νορμανδία τον Ιούνιο του 1944.

Ο γεννηθείς το 1920 Γιανγκ Κουνγκτζόνγκ συνελήφθη από τα στρατεύματα της Ιαπωνίας κατά την εισβολή τους στη Μαντζουρία (σημερινή Μογγολία) και αναγκάστηκε να καταταγεί, προκειμένου να γλυτώσει την εκτέλεση, όπως ήταν η κοινή μοίρα εκατομμυρίων Ασιατών που βρήκαν φρικτό θάνατο από τους Ιάπωνες. 

Η θητεία του υπήρξε σύντομη στον Αυτοκρατορικό Στρατό, καθώς συνελήφθη αιχμάλωτος από τους Σοβιετικούς και το 1942, προκειμένου και πάλι να γλυτώσει την εκτέλεση, κατατάγηκε στον Ερυθρό Στρατό, ο οποίος είχε υποστεί τρομακτικές απώλειες κατά την εισβολή των ναζί στη Σοβιετική Ένωση. Η θητεία του στον Ερυθρό Στρατό πάντως υπήρξε σύντομη, καθώς συνελήφθη αιχμάλωτος από τη Βέρμαχτ και σύντομα έγινε φαντάρος με τρίτο στρατό, μαζί με άλλους σοβιετικούς αιχμαλώτους, στην υπηρεσία της Βέρμαχτ. Βρέθηκε στη Νορμανδία όπου και αιχμαλωτίστηκε. Έζησε το υπόλοιπο της ζωής του, μέχρι το 1992 στις ΗΠΑ, ευτυχώς χωρίς να βρεθεί και πάλι στα... χακί.

Αντίστοιχη διαδρομή είχε ο Φινλανδός Λάουρι Τέρνι, οο οποίος πολέμησε κατά των Σοβιετικών αρχικά με τη... φανέλλα των Φινλανδών και στη συνέχεια με εκείνη των Βάφφεν SS, των σκληροπυρηνικών ναζί , πριν φύγει για τις ΗΠΑ στα τέλη της δεκαετίας του '40. Στη νέα του πατρίδα, άλλαξε το όνομά του στο... αμερικανοπρεπές Λάρρυ Θορν και κατατάγηκε στις ειδικές δυνάμεις των ΗΠΑ, πριν βρει το θάνατο το 1965 σε συντριβή ελικοπτέρου στο Βιετνάμ .


Ο Λάουρι Τέρνι στο φινλανδικό στρατό
 
                                                            Ο ίδιος με τη στολή των SS
                                                        ...και με τη στολή των ΗΠΑ


Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

Στην Ελλάδα το Google Street View


Πιερ-Υβ Κουστώ: Αρμενίζοντας στους ωκεανούς με τη δύναμη του Αιόλου




Ο Πιερ-Ιβ Κουστό, γιός του διάσημου εξερευνητή και θαλασσοπόρου  Ζακ-ΙβΚουστό, με αφορμή την παρουσία του στη χώρα μας για τα «Ποσειδώνια» αναλύει στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» το όραμα του πατέρα του για την αξιοποίηση της αιολικής ενέργειας, το οποίο φέρνει και πάλι στο προσκήνιο. 


Πρόκειται για το turbosail, ένα επαναστατικό σχέδιο πρόωσης σκαφών, από μικρά σκάφη αναψυχής μέχρι τεράστια δεξαμενόπλοια, που λειτουργεί με τη δύναμη των ανέμων εξασφαλίζοντας μεγάλη οικονομία σε συμβατικά καύσιμα, προστατεύοντας το περιβάλλον και προσφέροντας οικονομικές λύσεις στα ζητήματα που αφορούν στο παρόν και το μέλλον της ναυσιπλοΐας. «Ξέρουμε ότι το turbosailαποδίδει σε πραγματικές συνθήκες, έχοντας συλλέξει όλα εκείνα τα δεδομένα που αποδεικνύουν την αξιοπιστία του και τα πολλαπλά οφέλη που έχει», εξηγεί στον «ΕΤΚ» ο Πιερ-Ιβ Κουστό. 

«Το μεγάλο στοίχημα για εμάς είναι να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση που απαιτείται, έτσι ώστε να πείσουμε τη ναυτιλιακή βιομηχανία ότι το turbosailαποτελεί μια επαναστατική υβριδική μέθοδο πρόωσης πλοίων που θα αλλάξει το πρόσωπο της ναυτιλίας σε παγκόσμια κλίμακα. Ήδη εφοπλιστές και άλλοι σημαντικοί παράγοντες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και θέλουν να αποτελέσουν μέρος της προσπάθειάς μας». 


Τα οφέλη και τα μειονεκτήματα του turbosail

Αναλύοντας τα πλεονεκτήματα, αλλά και τα μειονεκτήματα, ο Πιερ-Ιβ Κουστό εξηγεί στον «ΕΤΚ» ότι η «ζυγαριά» κλίνει σαφώς υπέρ του turbosail. «Οι μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και θείου, η οικονομία στα καύσιμα της τάξης του 35-40% και η αξιόπιστη εναλλακτική λύση πρόωσης σε περίπτωση βλάβης των συμβατικών ντιζελομηχανών των πλοίων είναι μερικά από τα πλέον προφανή πλεονεκτήματα που προσφέρει το turbosail

Από την άλλη πλευρά, προκειμένου να λάβουμε όλες εκείνες τις άδειες που είναι απαραίτητες για την εμπορική ανάπτυξή του, συνεργαζόμαστε με διεθνείς οίκους για να αντιμετωπίσουμε ζητήματα που αφορούν στην ορατότητα, στην αντιμετώπιση δομικών προβλημάτων και σταθερότητας, αλλά και τον ελλιμενισμό σκαφών που φέρουν turbosail».


Η «κληρονομιά» του Ζακ-Ιβ Κουστό

Μεόνομα… «βαρύσανΙστορία», ο Πιερ-Ιβ Κουστόέχει αναλάβει την ευθύνη να συνεχίσει στα βήματα του πατέρα του, ευαισθητοποιώντας την κοινή γνώμη για τη σημασία της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, ως παρακαταθήκη για τις μελλοντικές γενιές. «Μετά την ολοκλήρωση του διδακτορικού μου το 2013, αποφάσισα να ασχοληθώ με ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της παγκόσμιας ναυτιλίας που αφορά στη χρήση ρυπογόνων και ακριβών καυσίμων,  προσφέροντας μια εναλλακτική λύση που βασίζεται στη δύναμη της Φύσης. Ως ένθερμος θιασώτης της προστασίας του περιβάλλοντος, αναζητώ πρακτικούς τρόπους που θα συντελέσουν σε μια οικολογική προσέγγιση της πρόωσης των πλοίων, χωρίς να παραγνωρίζω τη σημασία της επιχειρηματικότητας που αποτελεί και το ζητούμενο για την παγκόσμια εφοπλιστική οικογένεια. Το turbosailεγγυάται τη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλίας και μπορεί σύντομα να αποτελέσει αξιόπιστη λύση σε παγκόσμια κλίμακα», τονίζει στον «ΕΤΚ». 



Η «Αλκυόνη» τουΚουστό (+ΦΩΤΟ ΑΛΚΥΟΝΗ-ΚΑΛΥΨΩ)

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ο Ζακ-Ιβ Κουστό οραματίστηκε τη δημιουργία ενός σκάφους που θα αξιοποιούσε την αιολική ενέργεια για την πρόωσή του. Αν και ο άνθρωπος χρησιμοποιούσε για χιλιάδες χρόνια τη δύναμη του ανέμου για να πλέει στις θάλασσες, η ιδέα του διάσημου Γάλλου θαλασσοπόρου αξιοποίησε ένα σχέδιο, γνωστό ως «στροφείο Flettner», το οποίο θυμίζει κυλινδρική καπνοδόχο και το χρησιμοποίησεστην «Αλκυόνη», ένα ποντοπόρο ερευνητικό σκάφος μήκους 31 μέτρων, το διάδοχο της διάσημης «Καλυψούς», του πλοίου που γύρισε τις θάλασσες όλου του Κόσμου, πριν πάθει σοβαρές αβαρίες σε ατύχημα στο λιμάνι της Σιγκαπούρης το 1996.Με τη βοήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών οι οποίοι υπολογίζουν σε πραγματικό χρόνο όλα τα δεδομένα της κατεύθυνσης και της δύναμης των ανέμων η «Αλκυόνη» είναι σε θέση να διατηρεί σταθερή ταχύτητα, εναλλάσσοντας τη λειτουργία των turbosailμε τις συμβατικές ντιζελομηχανές. 


Το 1985 η «Αλκυόνη», η κόρη του Αιόλου σύμφωνα με την ελληνική Μυθολογία, ξεκίνησε τα ταξίδια της και σήμερα, σχεδόν 30 χρόνια αργότερα, εξακολουθεί να διασχίζει τις θάλασσες και να συλλέγει πολύτιμα δεδομένα για τα πλεονεκτήματα του turbosail, συνεχίζοντας την παράδοση που ξεκίνησε πριν από 60 και πλέον χρόνια με την «Καλυψώ» ο Ζακ-Ιβ Κουστό. «Όταν ο πατέρας μου οραματίστηκε τη δημιουργία του turbosailγια την πρόωση ενός πλοίου που θα αξιοποιούσε στο έπακρο την αιολική ενέργεια και θα μείωνε σημαντικά την κατανάλωση συμβατικών καυσίμων, πολλοί τον αντιμετώπισαν με δυσπιστία και σημείωναν ότι για να υπάρχει πραγματικό όφελος για την ευρεία χρήση του, θα έπρεπε η τιμή του πετρελαίου να ξεπεράσει τα 250 δολάρια ανά τόνο. 

Σήμερα, η τιμή του πετρελαίου για πλοία έχει ανέλθει στα 600 δολάρια και περισσότερο παρά ποτέ, τόσο η ναυτιλία, όσο και το περιβάλλον απαιτούν καθαρές πηγές ενέργειας και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Αναβιώνουμε το turbosail, σε συνεργασία με το ίδρυμα Cousteau Society, ως μια αξιόπιστη λύση πρόωσης που μπορεί να εφαρμοστεί σε σκάφη κάθε μεγέθους. Οι αναλυτικές μετρήσεις που έχουμε πραγματοποιήσει στην «Αλκυόνη» από το 1985, καταδεικνύουν ότι η εξοικονόμηση καυσίμου από τη χρήση του turbosail ξεπερνά το 35%», αναφέρει χαρακτηριστικά στον «ΕΤΚ» ο Πιερ-Ιβ Κουστό.

Τετάρτη 28 Μαΐου 2014

Βούλιαξε ο... πειρατής της Καραϊβικής


Το διάσημο πειρατικό πλοίο που πρωταγωνίστησε στους "Πειρατές της Καραϊβικής" με τον Τζακ Σπάρροου-Τζώννη Ντέππ βυθίστηκε -υπό αδιευκρίνιστες ακόμα συνθήκες- στην Καραϊβική, ευτυχώς χωρίς να υπάρξουν θύματα μεταξύ του εννιαμελούς πληρώματός του.

Το ιστιοφόρο είχε ναυπηγηθεί στη Φινλανδία το 1948 και αρχικά χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά φορτίων ανάμεσα στα νησιά της Καραϊβικής, ενώ τα τελευταία χρόνια -όταν δεν το καλούσε το... Χόλιγουντ- είχε μετατραπεί σε οινοζυθεστιατόριο για τους τουρίστες που συνέρρεαν στη Σάντα Λουτσία.

Η Ελλάδα είναι τέταρτη στην Ε.Ε. σε καθαρές παραλίες


Τρίτη 27 Μαΐου 2014

Χάνουμε στιγμές από τη ζωή μας για να τις φωτογραφίσουμε


Όλη η Γη μια... selfie


Μια φωτογραφία 3,2 gigapixel η οποία αποτελείται από 36.422... selfies, ή αυτοπορτραίτα ανάρτησε η NASA στην ιστοσελίδα της.

Άνθρωποι από 113 χώρες της Γης έστειλαν τις φωτογραφίες τους μέσω του hashtag #globalselfie και οι άνθρωποι της NASA έφτιαξαν μια εικόνα του πλανήτη μας, η οποία είναι σε τέτοια ανάλυση που επιτρέπει στον καθένα να ζουμάρει και να δει τα... μούτρα του.

Δείτε εδώ: 

Στο "σφυρί" φωτογραφίες του National Geographic


Επιλεγμένες φωτογραφίες που έχουν δημοσιευθεί στο National Geographic από το 1888 μέχρι σήμερα δημοπρατούνται από γνωστό οίκο.

Σήμερα είναι η τελευταία ημέρα της δημοπρασίας και μπορείτε να δείτε τις 70 φωτογραφίες που ξεχώρισαν ανάμεσα στις 11,5 εκατομμύρια που υπάρχουν στο αρχείο του National Geographic εδώ

Empress Of Ireland: 100 χρόνια από τη βύθιση του "Τιτανικού του Καναδά"

Μια ξεχασμένη τραγωδία έρχεται στο φως, 100 χρόνια μετά τη βύθιση του υπερωκεάνειου Empress of Ireland, το οποίο στοίχισε τη ζωή 1012 επιβατών στις εκβολές του ποταμιού του Αγίου Λαυρεντίου στον Καναδά, ενώ από τα 138 παιδιά που βρίσκονταν σε αυτό μόλις 4 γλύτωσαν. Οι κάτοικοι της περιοχής περισυνέλλεγαν πνιγμένους για αρκετούς μήνες μετά το ναυάγιο. Ήταν 29 Μαϊου του 1914, όταν το πολυτελές πλοίο απέπλευσε από το Κεμπέκ με προορισμό το Λίβερπουλ και λόγω λάθους ναυσιπλοϊας συγκρούστηκε με ένα εμπορικό πλοίο.
Αν και η θέση του ναυαγίου ήταν γνωστή εξαρχής, σε βάθος περίπου 50 μέτρων, μόλις πρόσφατα κυρήχθηκε ιστορικό μνημείο με ελεγχόμενη πρόσβαση για καταδύσεις. Δυστυχώς στα 100 χρόνια που πέρασαν δεκάδες αντικείμενα από το ναυάγιο κλάπηκαν και πωλήθηκαν σε ιδιώτες, ενώ τουλάχιστον 10 δύτες έχουν πνιγεί, είτε λόγω της περιορισμένης ορατότητας, του ψύχους και των ρευνμάτων, είτε επειδή μπλέχτηκαν στα καλώδια που κρέμονται από αυτό. 


Ιστορίες αλλοφροσύνης από τους επιζώντες έρχονται και πάλι στην επιφάνεια για ένα ναυάγιο που δεν απέκτησε τη διάσταση του μύθου του Τιτανικού, ο οποίος είχε ναυαγήσει το 1912, ενώ εκτιμάται ότι κατά το σύντομο βίο του, το υπερωκεάνειο είχε μεταφέρει περισσότερους από 120.000 μετανάστες προς τον Καναδά, από το 1906 μέχρι τη βύθισή του το 1914.


Γιατί όμως το ναυάγιο αυτό δεν είναι τόσο γνωστό, όσο άλλα αντίστοιχα, όπως ο τιτανικός; Η εξήγηση είναι μάλλον απλή: Οι επιβάτες του ήταν φτωχοί μετανάστες που επέστρεφαν στην Αγγλία και οι οικογένειές τους, οπότε... όπου φτωχός και η μοίρα του, όπως εξηγούν οι αρμόδιοι.


Ο μεγάλος αριθμός των θυμάτων δικαιολογείται τόσο από τη γρήγορη βύθιση του πλοίου, μόλις 14 λεπτά, όσο και από τα κρύα νερά του Αγίου Λαυρεντίου, τα οποία στην κυριολεξία πάγωσαν τους ναυαγούς πριν αυτοί περισυλλεγούν ή κολυμπήσουν μέχρι τις όχθες.

Διαβάστε εδώ:

To ναυάγιο του USS Arizona σε 3D


Τρισδιάστατη χαρτογράφηση του αμερικανικού θωρηκτού USS Arizona, το οποίο βυθίστηκε το Δεκέμβριο του 1941 κατά την επίθεση των Ιαπώνων στο Περλ Χάρμπορ, πραγματοποίησε ομάδα εξειδιεκευμένων δυτών.


Οι αυτοδύτες χρησιμοποίησαν υποβρύχιο λέιζερ σκάννερ, LiDar σόναρ και φωτογραφίες για να ανασυστήσουν σε τρεις διαστάσεις το άλλοτε περήφανο πλοίο που συμπαρέσυρε στο βυθό 1177 μέλη του πληρώματός του.


Περισσότεροι από 1,5 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέπτονται κάθε χρόνο το μνημείο που έχει ανεγερθεί στο σημείο του ναυαγίου και οι επιστήμονες θα αξιοποιήσουν όλα τα δεδομένα που έχουν συλλέξει οι δύτες για να διαπιστώσουν την κατάστασή του μετά από 73 χρόνια στο βυθό. 


Διαβάστε εδώ:

Παρασκευή 23 Μαΐου 2014

Χαρτογραφώντας τα ναυάγια της απόβασης στη Νορμανδία


Ο βυθός των ακτών της Νορμανδίας είναι σπαρμένος με αναμνήσεις της μεγαλύτερης στρατιωτικής απόβασης που έγινε ποτέ σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Με την επέτειο των 70 χρόνων από την επιχείρηση "Overlord", όπως ήταν η κωδική ονομασία της απόβασης, η Βρετανική Υδρογραφική Υπηρεσία προχώρησε στη συστηματική καταγραφή όλων των ναυαγίων που βρίσκονται γύρω από τις ακτές της βόρειας Γαλλίας, από σκάφη επιφανείας και υποβρύχια, μέχρι αεροσκάφη, άρματα μάχης και άλλο πολεμικό υλικό.


Σε διάστημα 6 εβδομάδων οι ειδικοί χαρτογράφησαν 500 τετραγωνικά χιλιόμετρα του βυθού της Νορμανδίας, με εξοπλισμό σόναρ και εντόπισαν πολλά άγνωστα, μέχρι πρόσφατα, ναυάγια.


Αν και κατά τη διάρκεια της επιχείρησης οι απώλειες ήταν μάλλον μικρές, μόλις 10 με 15 σκάφη βυθίστηκαν από τους ναζί, το αμέσως επόμενο διάστημα, μετά την κύρια απόβαση της 6ης Ιουνίου 1944, οι συμμαχικές απώλειες στη θαλάσσια περιοχή της Νορμανδίας ήταν μεγαλύτερες, είτε λόγω ναρκών, είτε αεροπορικών επιδρομών. Γερμανικά υποβρύχια που επιχείρησαν στην περιοχή πάντως είχαν αμελητέες επιτυχίες και τα περισσότερα βυθίστηκαν από τις ανθυποβρυχιακές δυνάμεις των συμμάχων.

Διαβάστε εδώ